Searching for the future

search-marketingWe kunnen al een tijdje ‘searchen’ en het principe achter het gebruik van de zoekmachine zal niet veel veranderen. Een consument heeft momenteel de behoefte om naar iets te zoeken en die behoefte zal blijven. De manier waarop naar die informatie wordt gezocht en de resultaten die getoond zullen worden, veranderen de komende jaren daarentegen wel flink.

Search experience optimization
Zoekmachines zijn de toekomst, om te beginnen met een zoekmachine die zichzelf leert lezen. Zoekmachines gaan binnenkort zelf op zoek naar de belangrijkste informatie op het internet en matchen dit met wat het al eerder ergens heeft gelezen. Zo kan het systeem beoordelen dat Rome en Italië dezelfde soort connectie hebben als Parijs en Frankrijk en dat die van Barcelona en Spanje hiervan afwijkt. Dit semantische web leert zichzelf dus data aan elkaar te linken en kan straks direct antwoord geven op vragen.

Deze ontwikkelingen hebben uiteraard impact op de manier waarop we search nu benaderen. De focus vanuit Google zal altijd blijven liggen op het verkopen van advertenties, maar de manier waarop we die ads gaan inzetten zal veranderen. Hiermee wordt search engine optimization, search experience optimization.

Personalized search
Een andere greep uit de toekomst zijn zoekmachineresultatenpagina’s (SERP’s). Deze komen tot stand door resultaten die zich aanpassen op basis van je gedrag, interesse of sociale online omgeving, oftewel personalized search. Google toont op deze pagina’s nieuws van websites waarmee je het op standpunten eens bent en je Google Maps-resultaten zullen zich vullen met plaatsen waar jij of je vrienden met regelmaat te vinden zijn.

Conversational search
Google maakt sinds kort ook gebruik van een nieuw algoritme: Hummingbird. Met algoritme wordt het recept bedoelt dat bepaald hoe de zoekmachine werkt. Door middel van het algoritme wordt er bepaald welke resultaten er worden getoond. Zijn dit bijvoorbeeld de ‘traditionele’ zoekresultaten of worden er ook afbeeldingen en/of video’s vertoond? En op welke positie komt een specifiek resultaat te staan?

Het idee achter de Hummingbird is dat Google verbanden, complexe vragen en zelfs conversaties begrijpt. Google begrijpt hierdoor beter waar jij je bevindt (locatie), wat je hebt gedeeld (op Google +) en waar bijvoorbeeld je interesses liggen. Stel je stelt de vraag ‘Wat is de dichtstbijzijnde supermarkt?’, dan zou Google vroeger op basis van een combinatie van de zoekwoorden ‘dichtstbijzijnde’ en ‘supermarkt’, de zoekresultaten laten zien. Door Hummingbird begrijpt Google dat een gebruiker met ‘dichtstbijzijnde’ ook daadwerkelijk zijn eigen locatie bedoelt.

Hummingbird heeft overigens ook effect op de voice search, waarbij zoekopdrachten nu beter worden begrepen, de zoekresultaten relevanter zijn en ook sneller de juiste antwoorden worden gegeven.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: