Zakelijk bloggen: toprecept in 8 stappen

imagesBloggen is iets voor hobbyisten. Deze mening wordt lang niet meer door iedereen gedeeld. Tegenwoordig zien mensen en bedrijven steeds meer het belang in van een blog. Met een blog kun je elke week nieuwe artikelen publiceren. De artikelen kunnen gaan over alles wat te maken heeft met de visie van uw bedrijf, producten, diensten op marktontwikkeling.  Zorg er wel voor dat het geen reclame blog wordt. Het gaat erom dat er gedeeld wordt zonder iets terug te verwachten

Met elk blogartikel dat een bedrijf op hun website plaatst, groeit de kans dat het bedrijf via zoekwoorden in zoekmachines gevonden wordt. Hierdoor wordt er extra traffic naar de site geleid, wat geïnteresseerde, en dus hoogwaardige, bezoekers oplevert. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die bloggen wel 55% meer websitebezoekers hebben. Naar aanleiding van een onderzoek van HubSpot onder 4000 bedrijven zegt 71% van de respondenten dat een zakelijke blog op de website van de onderneming het aankoopgedrag significant beïnvloedt. Dit komt onder andere doordat een blog laat zien dat je een expert bent op bepaalde gebieden en je proactief je klanten helpt door alvast hun problemen op te lossen.

Teveel moeite?  Met het recept hieronder ben jij in no time een echte zakelijke blogger.

Ingrediënten:

Focus op een doelgroep
Gebruik expertise
Eerste paragraaf
Gebruik een afbeelding
Bedenk de juiste titel
Afsluiting
Gebruik social media buttons
Stimuleer reacties

Bereidingswijze:

Bedenk van tevoren voor wie de blog bedoeld is en wat voor publiek aangetrokken moet worden tot de blog. Bezoekers lezen de artikelen voornamelijk om kennis te vergaren en problemen op te lossen. Houdt iemand in je achterhoofd die precies binnen de doelgroep past. Zo blijf je tijdens het schrijven gericht op de juiste persoon. Zorg ervoor dat het onderwerp waarover je gaat schrijven dicht bij jezelf ligt. Probeer net genoeg prijs te geven om interesse bij uw bezoekers te wekken. Wie hierdoor geïnteresseerd raakt en meer wil weten, neemt vanzelf contact op. Neem de kernwaarden van jouw bedrijf ook online serieus, bezoekers van de blog identificeren zo de online activiteiten met de offline activiteiten. In de eerste paragraaf beslissen mensen of ze verder willen lezen. Leg daar dus direct uit waar het artikel over gaat en wat de lezer ervan opsteekt. En als SEO belangrijk voor je is: gebruik dan de gekozen trefwoorden in de eerste of tweede zin.

Gebruik beeldmateriaal. Veel bezoekers zijn visueel ingesteld en een flinke lap tekst schrikt af. Afbeeldingen vormen een leuke afwisseling en delen de tekst op in aantrekkelijk korte, makkelijk leesbare stukjes tekst. Zorg ervoor dat de titel aanzet tot lezen. De titel van een blog artikel is erg belangrijk. Aan de ene kant voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Aan de andere kant omdat mensen daarop besluiten of ze het willen lezen. Als het zelf niet lukt om een titel te bedenken, schakel dan de hulp van anderen in. Zo’n frisse kijk kan vaak veel opleveren. Een goed artikel heeft een duidelijke kop en staart. Benadruk uw conclusies of het antwoord op de centrale vraag. Vergeet ook niet een duidelijk Call to Action toe te voegen: wat moet de lezer doen na het lezen?

Finishing touch
Als de blog klaar is zijn er nog twee stappen die je moet uitvoeren. Als eerste is het erg belangrijk dat een artikel makkelijk te verspreiden is. Maak dus gebruik van Social Media buttons om informatie te delen. Kies voor de meest gebruikte zoals Twitter, Facebook, Linkedin en wellicht Google Plus. Ten tweede is het belangrijk dat lezers kunnen reageren op een artikel. Mensen verwachten te kunnen reageren en je kunt waardevolle feedback of suggesties kunt krijgen. Dus zorg dat die mogelijkheid er is. En dat daarvoor geen drempels zijn.

Wil je nog meer weten over zakelijk bloggen? Download hier een gratis e-book.ebook

Advertenties

4 thoughts on “Zakelijk bloggen: toprecept in 8 stappen

  1. communicatievandaag schreef:

    Beste TrendKitchen,

    Een erg interessant blog. Ik wil deze stappen nu gaan toepassen in de praktijk. Mijn bedrijf zit in de zakelijke dienstverlening. Ik geef advies over bepaalde onderwerpen. Deze onderwerpen zijn natuurlijk ook erg interessant voor mijn blogs. Echter vind ik het lastig om een grens te vinden. Ik wil namelijk interessante, leerzame en inspirerende blogs schrijven over deze onderwerpen. Maar daarbij is het belangrijk om niet te veel informatie vrij te geven omdat mijn dienst dan overbodig wordt. Ik moet natuurlijk nog wel opdrachten binnen krijgen en geld verdienen.

    Hoe zouden jullie dit aanpakken?

    Gr, Luna Lamers

    • thetrendkitchen schreef:

      Beste Luna,

      Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad lastig om een grens te trekken. Wanneer geef ik teveel informatie prijs? Ik denk dat je dit alleen zelf het beste kunt bepalen. Als adviesbureau geven jullie waarschijnlijk aan allemaal verschillende opdrachtgevers advies. Advies op maat. Jouw klanten krijgen van jou te horen hoe iets moet, dat betekent niet dat ze het meteen zelf kunnen. Ze zullen jullie advies op maat nog steeds nodig hebben. Door juist te laten zien dat jullie weten waar jullie het over hebben zullen meer klanten vertrouwen krijgen in jullie advies.

  2. dominiquewulf92 schreef:

    Leuk artikel! Ik denk dat bedrijven die bloggen klanten aan hun binden. Het is denk ik wel lastig voor bedrijven om hun product niet te verkopen, maar juist leuke informatieve artikelen te schrijven. Als je als bedrijf eenmaal zo ver bent dat je niet alleen maar je producten verkoopt, ben je binnen, denk ik. Wat denken jullie?

    • thetrendkitchen schreef:

      Beste Dominique,

      Bedankt voor je reactie! Binding is inderdaad een van de voordelen. Dit ontstaat doordat klanten het bedrijf zien als een leider in de markt en vertrouwen krijgen in hun product of dienst. Ze verkopen als het ware niet alleen hun product of dienst, maar ook hun merk. Branding dus.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: