Bestemming bereikt!

printview_google_mapsApplicaties die gebruik maken van de locatie van een toestel  is niks nieuws. Sterker nog: ze bestaan al een paar jaar, maar je zal er de komende tijd steeds vaker gebruik van gaan maken. Lokaal is namelijk trendy: mensen willen weten wat er om hun heen te doen is en wat daarvan het beste bij hun past. Van de supermarkt tot de Super Bowl, je hoeft nooit meer de weg te vragen naar het lekkerste en dichtstbijzijnde broodje.

Ledlicht
Philips kondigde eerder deze maand aan te komen met een indoor-GPS-systeem dat via ledlicht werkt. Het systeem is bedoeld voor de detailhandel en gebruikt de bestaande verlichtingsinfrastructuur van de winkel als positioneringsraster. De verlichting communiceert als het ware met de smartphone via lichtpulsen (onzichtbaar voor het menselijk oog) en stuurt zo informatie naar de klant, afhankelijk van waar hij staat. Het grote voordeel hiervan is dat winkeliers niet hoeven te investeren in extra werkzaamheden en de klant ontvangt informatie en aanbiedingen én vindt eenvoudig de weg door de winkel.

iBeacon
Tijdens de Super Bowl, die vorige maand plaatsvond, keken mensen niet alleen naar de wedstrijd maar ook naar hun smartphone. Waarom? Via de NFL-App werden toeschouwers verrast met slimme push-berichten door iBeacons (indoor positioneringsysteem) die door het stadion waren geplaatst. Toeschouwers die rondliepen kregen op verschillende plekken berichten over waar ze eten konden kopen of met NFL-memorabilia op de foto konden. Daarbij werd er ook bijgehouden waar toeschouwers in de rij stonden voor snacks en hoe lang. Door deze rijlengtes met elkaar te vergelijken, kregen de toeschouwers advies toegezonden over waar bijvoorbeeld de rij korter was. Conclusie: toeschouwers stonden minder lang in de rij, konden sneller hun geld uitgeven en misten minder van de wedstrijd.

Indoor Maps
Google lanceerde eind vorig jaar Indoor Maps, een binnenhuisvariant op Google Maps. Hiermee kunnen consumenten hun route plannen in openbare gebouwen. Albert Heijn is dit momenteel aan het testen in een aantal winkels, zodat klanten gemakkelijker de weg kunnen vinden. Naast de supermarkt is Google Indoor Maps ook beschikbaar voor het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne, filialen van De Bijenkorf, Citymall in Almere, verschillende musea en voetbalstadions én vliegveld Eindhoven. De NS heeft al aangekondigd volgend jaar meer stations aan de routeplanner toe te voegen.

 

Bronnen:

http://www.adformatie.nl/nieuws/philips-lanceert-gps-op-basis-van-ledverlichting

http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-super-bowl-is-de-kickoff-van-de-ibeacon-boom?sqr=super%20bowl&

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: